گروه شهری- محمد باریکانی: اقوام ایرانی در هفتمین جشنواره ایران زمین در استان گلستان گردهم آمدند تا آداب و رسوم محلی و هنرهای قومیت‌های کشور از شمال و جنوب و شرق و غرب ایران، وحدت ایرانی و جاذبه‌های گردشگری کشور را در حضور ۳۲سفیر خارجی و هزاران علاقه‌مند مشتاق به آیین‌ها و میراث فرهنگی، هنری اقوام ایران زمین به نمایش بگذارند.

جشنواره ایران زمین


نگاه جهانی به اقوام ایرانی

جشنواره اقوام ایران زمین که پس از ثبت ملی به اعلام سازمان جهانی جهانگردی، امسال و همزمان با روز جهانی جهانگردی در تقویم بین‌المللی آن سازمان نیز به ثبت رسید با حضور 31 استان کشور در غرفه‌های صنایع‌دستی و سیاه‌چادرهای عشایری این‌بار در شهر گرگان برگزار شد. اختتامیه جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین اما این‌بار با حضور چهره‌های متفاوتی از مدیران کشور در دولت جدید و با استقبال مردمی مواجه شد. طالب ریفائی دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی نیز با ارسال پیامی به جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین که در تقویم جهانی این بخش از سازمان ملل نیز به ثبت رسیده، از تلاش‌های ایران در جهت توسعه و رونق گردشگری قدردانی کرد و به شعار این دوره از روز جهانی جهانگردی با عنوان گردشگری و آب اشاره کرد. طالب ریفائی در پیامی که از سازمان جهانی جهانگردی به تهران ارسال کرد آب را مهم‌ترین دارایی صنعت گردشگری در جهان خواند و با اشاره به سفر میلیون‌ها گردشگر در سال به مناطق ساحلی و برخوردار از منابع آبی تأکید کرد: آب، همه فعالیت‌های صنعت گردشگری را قوت می‌بخشد و وظیفه صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های اقتصادی توجه کافی به مدیریت منابع آبی در سراسر جهان است. طالب ریفائی به عضویت سازمان جهانی جهانگردی به‌عنوان یکی از اعضای دفتر آب سازمان ملل متحد اشاره کرد و افزود: سازمان جهانی جهانگردی از همه بخش‌های گردشگری جهان می‌خواهد راهکارهایی خلق کنند که صنعت گردشگری بتواند در سراسر جهان به پایداری منابع آبی جهان کمک کند.

گلستان، موزه تنوع زیستی و فرهنگی ایران

محمدعلی نجفی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز که در اختتامیه جشنواره اقوام ایران زمین حضور داشت، اهمیت اقوام ایرانی در تحکیم وحدت ملی در کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: فکر نمی‌کنم در هیچ کشوری از جهان در عین تنوع زیستی و بومی، تنوع زبانی و گویش‌ها و تنوع در اقوام، سنت‌ها و خرده فرهنگ‌ها یکپارچگی و انسجام و وحدت و همدلی ملی در سطحی که در ایران وجود دارد، وجود داشته باشد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، ایران را موزه تنوع زیستی و طبیعی و فرهنگی خواند و گفت: باید به این کشور و مردمانش افتخار کرد. نجفی به تلاش برخی کشورها برای ایجاد جاذبه‌های مصنوعی طبیعی و فرهنگی به‌منظور جذب گردشگر اشاره کرد و افزود: امکاناتی که کشورهای دیگر تلاش می‌کنند به‌صورت مصنوعی در کشور خود ایجاد کنند، در ایران به‌صورت طبیعی وجود دارد که با بهره‌گیری از آنها باید گردشگران خارجی را به مهمانی در ایران فراخواند.

وی با تأکید بر وجود بیشترین تنوع اقوام ایرانی در استان گلستان گفت: استان گلستان به لحاظ تنوع فرهنگی و برتری‌های طبیعی و داشتن سنت‌های عمیق ایرانی- اسلامی از برترین استان‌های کشور است که درصورت داشتن برنامه مناسب می‌تواند به‌عنوان قطب گردشگری مطرح و زندگی مردم محلی را متحول کند. وی گفت: گلستان بیش از آنکه مقصد گردشگری باشد معبر گردشگری است و باید کاری کرد تا گردشگران به جای عبور صرف از این استان علاقه‌مند به ماندگاری در گلستان شوند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین به موضوع دادن کاربری گردشگری به جزیره حفاظت شده آشوراده در بندر ترکمن که پیش از سخنان وی، از سوی استاندار گلستان و رئیس اداره میراث فرهنگی این استان مورد تأکید قرار گرفته بود اشاره کرد و گفت: طرح بزرگ آشوراده هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است. نجفی به لزوم تاسیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین در استان گلستان که به‌دلیل تنوع قومیتی و فرهنگی به نگارستان ایران شهرت یافته است و در طوماری امضا‌شده مورد درخواست مردم استان گلستان بود اشاره کرد و افزود: امیدواریم در سال‌های آینده جشنواره بین‌المللی اقوام ایرانی جنبه بین‌المللی بیشتری پیدا کند و با تاسیس دبیرخانه دائمی آن در استان گلستان، شاهد رشد و توسعه و افزایش رفاه عمومی در گلستان باشیم.

تلاش برای ثبت جهانی دیوار گرگان

استاندار استان گلستان نیز پیش از سخنان رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس‌جمهور به‌وجود 15 قومیت در استان گلستان اشاره کرد و گفت: تنوع قومیتی ایران در انحصار استان گلستان است. جواد قناعت با اشاره به تشکیل جلسه کارگروه گردشگری استان گلستان به ریاست محمدعلی نجفی به موضوع جزیره آشوراده اشاره کرد و با اشاره به انتقاد هواداران محیط‌زیست به پروژه گردشگری آشوراده افزود: جزیره آشوراده به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های گردشگری و طبیعی استان گلستان است که با بهانه دغدغه تخریب‌های زیست‌محیطی نمی‌توان بهره‌برداری از این موهبت ملی را به تأخیر انداخت. استاندار گلستان تأکید کرد: باید جزیره آشوراده را با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی تبدیل به منطقه گردشگری کرد و از سازمان‌های غیردولتی و هوادار محیط‌زیست نیز می‌خواهیم با پروژه گردشگری جزیره آشوراده همراهی کنند.

قناعت همچنین به جاذبه‌های تاریخی و باستانی استان گلستان همچون دیوار دفاعی آن استان و شهر باستانی جورجان اشاره کرد و گفت: دیوار دفاعی گرگان که مربوط به دوره ساسانی است و در منابع تاریخی از آن به‌عنوان سد اسکندر و سد انوشیروان نیز نام برده‌اند نیازمند اعتبار کاوش و نجات بخشی است.

وی از تهیه پرونده ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان در سازمان میراث فرهنگی خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تأمین اعتبار نجات بخشی این بخش از میراث فرهنگی استان گلستان در سال93 ثبت جهانی دیوار گرگان در یونسکو انجام شود. جواد قناعت از یافتن شهر تاریخی جورجان که ابن‌سینا، ابوریحان بیرونی، شمس المعالی و جورجانی در آن زیسته‌اند خبر داد و گفت: شناسایی اولیه شهر 1200هکتار است و درخواست دیگر ما از سازمان میراث فرهنگی کشور این است که برای کاوش و احیای این شهر تاریخی و باستانی اعتبار قابل توجهی تخصیص داده شود تا در سال‌های آینده شاهد احیای این شهر باستانی در جنوب غربی شهرستان گنبدکاووس باشیم.

خط پروازی ایران و آمریکا و لغو سفر گردشگران ایرانی به مصر از نگاه نجفی

محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در حاشیه اختتامیه جشنواره بین‌المللی اقوام ایرانی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: برقراری خط پروازی ایران و آمریکا بایستی توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد و مشخص شود که راه‌اندازی این خط پروازی باید از جانب شرکت ایرانی و یا شرکت آمریکایی باشد. رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور همچنین به خبر لغو پروازهای گردشگری ایران به مصر از جانب دولت مصر نیز اشاره کرد. به گفته وی، شرایط مصر به‌گونه‌ای است که حتی برای اتباع مصری نیز امنیت کافی وجود ندارد و سازمان میراث فرهنگی از مسئولین کشور مصر تشکر می‌کند که با اعلام این مطلب موجب شدند تا گردشگران ایرانی به‌دلیل نبودن امنیت کافی در مصر به آن کشور سفر نکنند. نجفی گفت: ایران کشوری امن برای گردشگران است و از ورود گردشگران خارجی که توان سفر به کشور را داشته باشند استقبال می‌کند.

کد خبر 233704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز